Gratis Google Shopping

5-6-2020

Verkoop gratis jouw producten via Google Shopping! 

Creëer met productadvertenties je een online etalage. Dit netwerk is ideaal voor het promoten van zowel jouw voorraad. Google Shopping laat jou direct het aanbod zien van producten die aangeboden worden via Google. Retailers kunnen hun producten hier promoten en zo verkeer naar hun website verhogen en meer mensen bereiken. De producten die hier worden weergegeven zijn productadvertenties die getriggerd worden door een Shopping campagne. Weet jij nog niet precies wat Google Shopping is? In de blog 'Wat is de kracht van het google shopping netwerk' heeft Anna alle nodige informatie met handige voorbeelden op een rijtje gezet.

 

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen SERP en het Shopping-tabblad.

SERP

SERP (Search Engine Result page): deze pagina krijgen gebruikers te zien als er een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Deze pagina kan wel of geen shopping-resultaten bevatten.

 

 

Shopping-tabbalad

Ook kan je je producten weergeven in het Shopping-tabblad (wordt aangegeven als “Shopping”). Dit is een vergelijkingssite van Google zelf. Op dit platform worden bijvoorbeeld producten, prijzen en verzendopties vergeleken van verschillende aanbieders.

 

Waarom wordt het gratis? 

Wij wisten al een tijdje dat Google hiermee bezig was, maar niet dat deze plannen ineens zó snel zouden worden doorgevoerd. Dus waarom juist nu? Vooral de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de plannen eerder zijn doorgezet. Deze maand wordt het uitgerold in Amerika. Naar verwachting wordt dit eind 2020 wereldwijd uitgerold. Dit zou intieel worden uitgerold voor het Google Shopping-tabblad. 

 

Wat ook meespeelt zijn de groeiende marketplaces die aan het concurreren zijn met Google Shopping. Neem de grootste concurrent: Amazon. Dit platform is sinds kort ook actief in Nederland en wint het van Google Shopping zowel op het gebied van het zoeken naar producten als met adverteren. Dat komt omdat het nu nog veel geld kost om te adverteren op Google Shopping terwijl tegelijkertijd het aanbod nog lang niet zo breed is als dat van Amazon. 

Waarom zet je shopping campagnes in? 

Als je productadvertenties gebruikt, kunnen je producten direct weergegeven worden aan gebruikers die op dat product zoeken. Het voordeel hiervan vergeleken met een tekstadvertentie, is dat dit soort advertenties optimaal is voor webwinkeliers. De focus ligt namelijk op de afbeelding van het product en de prijs.

 

Onderzoeken laten zien dat je in veel gevallen meer betaald voor de kosten-per-klik van productadvertenties, maar dat de Return-On-Investment vele malen hoger ligt. Dit komt omdat mensen je product en de prijs al kunnen zien en weten of het een relevante link is voor hen voordat ze erop klikken. Want de prijs is immers vaak het eerste aspect waar potentiële klanten naar kijken. En zoals je weet, als er niet op je link geklikt wordt, betaal je er ook niet voor.

 

Optimaliseer jouw productadvertenties

Net zoals bij de andere netwerken voor online adverteren (Google Ads) betaal je bij Google Shopping ook per klik op je advertentie. Een aantal belangrijke punten die je in gedachten moet houden voor een succesvolle campagne:

  1. Gebruik goede afbeeldingen om jezelf te onderscheiden van de concurrenten die stock photo's gebruiken.

  2. Gebruik producten met een hoge marge om te promoten – hier kun je hoger op bieden.

  3. Gebruik goede omschrijvende teksten zoals ‘Tommy Hilfiger Blauw T-shirt’

  4. Gebruik je beoordelingen. Je kunt productbeoordelingen inzetten als echte magneet.

  5. Zorg dat je website mobile responsive is. 

 

Nu Google Shopping gratis wordt, biedt het veel kansen voor verkopers en ondernemingen. Wil je graag meer weten over online adverteren of wil je een Google Shopping account opzetten? Anna helpt je graag verder!

 

Jij bepaalt, ik adviseer en ondersteun

Wie kan jou helpen? Dat ben ik, Anna. Mijn naam is Anna (25) en gecertificeerd Ads Specialist en Google Partner. Ik kan jou helpen zodat er binnenkort ook productadvertenties tevoorschijn komen van jouw bedrijf! 

 

Ik ga graag het gesprek met je aan om de mogelijkheden in kaart te brengen. De koffie staat al voor je klaar! Neem gerust contact met mij op via de mail of telefonisch.

 


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer