Doe het goed, of doe het niet

28-3-2019

Het is opletten geblazen de komende dagen, want maandag is het 1 april. Traditiegetrouw grijpen bedrijven dat moment aan om bijzondere campagnes te voeren. Een goede grap kan publiciteit opleveren, maar een misser kan voor een merk ook heel wat schade opleveren.

"Het gaat mis als je van het principe van de 1 aprilgrap afwijkt". Het moet eigenlijk overduidelijk zijn dat het om een grap gaat. "Oftewel, je neemt iemand in de maling en als je onthult dat het een grap was, denkt die persoon: ja, natuurlijk! Wat stom." Het is belangrijk om niet te lang te wachten met de onthulling.

Verkondig als bedrijf in elk geval niet dat je stopt met je belangrijkste product of dienst. Dat zorgt voor veel boosheid en teleurstelling. Voorbeelden van slechte grappen zijn het verdwijnen van de Hema-rookworst, Ola dat geen raketjes meer zou verkopen en Esso dat stopte met Euro95. Met zo'n actie roep je negatieve reacties op. En het is ook gewoon niet heel grappig."

Maak het nooit te serieus. Slecht nieuws, zoals stoppen met een product, valt vaak verkeerd en dan moet je het weer goedmaken. Onderschat de macht niet die je hebt als adverteerder om iets echt te laten lijken.

Pas ook op met 'te leuk' nieuws. Een voorbeeld daarvan is een Franse burgemeester die aankondigde dat er een IKEA in haar gemeente zou komen. Goed voor de werkgelegenheid, iedereen was blij. En toen bleek het een grap. Een ander voorbeeld is de zelfrijdende fiets van Google, die te bestellen was op Coolblue. Toen het een grap bleek, waren er dus wel wat mensen teleurgesteld.

Wat werkt wel? "Gewoon een hele vette grap, waarvan je als je even nadenkt wel weet dat het niet waar kan zijn."

Een van de favorieten is die van YoungCapital, dat zogenaamd jongeren een joint aanbiedt tijdens sollicitatiegesprekken. En dit jaar voldoet ook de 'dogkini-lijn' van Hunkemöller aan het 1 aprilprincipe.

Bron: RTL Nieuws


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer