Ik Google niet. Ik TikTok
TikTok is één van de grootste social media platformen in de wereld. De ‘Dans-app’ heeft zich ontwikkeld tot een plek waar je onder andere restaurant aanbevelingen, mooie vakantiebestemmingen en handige lifehacks kunt vinden. Er zijn heel veel verschillende filters en eindeloos veel verschillende liedjes die voor de filmpjes gebruikt kunnen worden. Bij de groep tussen 12 en 15 jaar staat TikTok al bijna op de eerste plek als online-bron van 'nieuws'. En dat is een bijzondere ontwikkeling.
Andere manier van zoeken
Het zoekgedrag van jongeren is dus enorm aan het veranderen. Waar Google op dit moment nog veruit de populairste zoekmachine is, ligt de concurrentie op de hoek. Zoeken jongeren tussen de 18 tot 24 jaar een plek om te lunchen, dan zoekt 40% van hen op TikTok of Instagram. Dat zei Google-topman Prabhakar Raghavan tijdens een congres van Fortune.
TikTok is visueler
Waar het bij Google voornamelijk teksten zijn die je krijgt als resultaat wanneer je naar iets op zoek bent, krijg je bij TikTok filmpjes. Volgens Raghaven zijn jongeren visueel ingesteld. Ze lezen niet meer, ze willen bewegend beeld op het moment dat het hun uitkomt.
Het wordt dus steeds minder waarschijnlijk dat tieners een krant pakken of de TV om 18:00 uur aanzetten om het nieuws te kijken. Jongeren ervaren het nieuws op social media wel als minder betrouwbaar, maar door het breed scala aan meningen en de actuele verhalen geven ze er toch hun voorkeur aan.
Google staat niet stil
De topman van Google denkt dat Google niet achter kan blijven met de afbeeldingen en video’s. Dat het zoekgedrag niet stilstaat dat is al jaren zo. Daarom blijft Google zich ook ontwikkelen. Wie nu bijvoorbeeld zoekt op ‘hoe maak ik een pannenkoek’, krijgt bovenaan meerdere voorbeeldvideo’s van YouTube aangeboden.
De tijd zal het leren
Het aantal gebruikers en de kijktijd neemt bij TikTok alleen maar toe. Uit een onderzoek van Qustodio blijkt dat tieners en jongeren wereldwijd gemiddeld 91 minuten per dag (45 uur per maand) op TikTok kijken. En dat is veel, heel veel. Wij zijn benieuwd hoe deze ontwikkeling verder gaat. Blijft Google de grootste zoekmachine en kunnen zij de verandering van zoekgedrag wel bijhouden? Of komt er na 23 jaar toch een einde aan de zoekmachine Google?