Spruitjes op een bedje van gastvrijheid
De marketingactiviteiten, zoals het bijhouden van je socialmedia-kanalen, schieten er vaak bij in. En daar ben jij in de horeca zeker niet alleen in.
De meeste horecaondernemers hebben eigenlijk geen tijd om zich bezig te houden met marketingactiviteiten. Niet gek dat de horeca een sector is die op marketingvlak nog een heel stuk achter loopt. En dat is een gemiste kans.
De manier waarop gasten zich oriënteren is namelijk drastisch veranderd. Ze zoeken online niet alleen naar menukaarten, maar lezen ook blogs, bekijken foto’s en scrollen door je Facebook-pagina. Alles om maar een goed beeld te krijgen van je restaurant.
Uit de Restaurant Monitor 2020 blijkt dat ruim 75% van restaurantgasten social media aanwijst als grootste invloed voor hun uiteindelijke restaurantkeuze.
Het belang van een online beleving
De gastreis begint online, en juist dáár moet de beleving al kloppen. Op kanalen zoals je website, Facebookpagina of Instagram moet je een sfeer neerzetten die je vervolgens waar maakt in je zaak zelf. Op die manier leidt een eerste indruk uiteindelijk tot grotere naamsbekendheid, een beter imago én daardoor meer reserveringen.
Geen idee waar je moet beginnen?
De volgende 3 gangen helpen je een eind op weg.
Voorgerecht: het begint bij je passie
Alle ondernemers zouden moeten beginnen bij het delen van hun passie. Heb je een bepaald ingrediënt wat je graag gebruikt? Staat er een wijn op de kaart waar je een goed verhaal bij hebt? Of – nog persoonlijker – waar komt jouw passie voor de horeca vandaan? En waarom ben je een eigen zaak begonnen?
Laat het promoten van aanbiedingen en speciale acties eens achterwege, en begin vanuit die passie te vertellen. Maak vervolgens de vertaalslag naar de interesses die je gasten hebben. De beste content ligt namelijk op het snijvlak van wat jij te vertellen hebt en wat je gasten willen horen.
Hoofdgerecht: zoek naar verbreding
Je kunt het jezelf als ondernemer heel lastig maken door de focus te leggen op één belangrijk onderdeel binnen je onderneming. Als je jouw socialmedia-kanalen bijvoorbeeld alleen maar gebruikt om foto’s van gerechten te plaatsen, dan gaat dat op den duur vervelen. Laat staan dat het voor een gast interessant blijft.
Denk met je gasten mee
Voorbeeld: Een veelgehoord probleem bij gasten is parkeren, ze rijden rondjes om maar een plek te vinden. Maak dan een bericht met daarin de beste parkeerplekken in de buurt.
Of je daarmee direct een tafeltje voor 2 verkoopt? Niet meteen. Maar op deze manier ben je meer dan alleen bezig met je zaak vol krijgen. Je wilt de gasten oprecht helpen, en daarmee online bijdragen aan een klein stukje offline beleving. Want als een gast de avond begint met parkeerproblemen, sta je als restaurant meteen een paar punten achter.
Nagerecht: praat mét je gasten, niet tegen ze
Je staat dagelijks recht tegenover je gasten, wat jouw de gelegenheid geeft om met ze in gesprek te gaan. Welk beeld hebben ze momenteel van je zaak? Komt dat overeen met het beeld wat je wil overbrengen? En wat zouden ze nog meer van je willen zien?
Wordt er bijvoorbeeld constant gevraagd naar dat ene lekkere recept? Ga het online eens met je gasten delen. Vragen ze zich af welke koks er werkzaam zijn in de keuken? Laat je personeel zichzelf eens voorstellen online. Stel zelf ook gerust vragen aan gasten, zodat je telkens je offline beleving blijft spiegelen aan je online beleving. Dat geeft je ook de gelegenheid om content aan te passen, iets nieuws te proberen of gewoon door te gaan op dezelfde voet.
Investeer in online aanwezigheid
Het klinkt heerlijk, zo’n 3-gangenmenu. Maar het gaat natuurlijk niet vanzelf. Alles wat je aandacht geeft groeit, en dat geldt ook voor je marketinginspanningen. Probeer dit jaar nét even iets meer tijd te investeren in jouw online aanwezigheid, om zo jouw offline aanwezigheid voor de lange termijn te garanderen.
Want in een tijd waarin horecazaken als paddenstoelen uit de grond schieten, gaat de online beleving van essentieel belang zijn.