Je hebt de concentratie van een goudvis

15-4-2021

De goudvis kan zich nog langer concentreren dan de gemiddelde mens. De telefoon die bij bijna iedereen tegenwoordig in de hand vastgelijmd zit heeft onze concentratiespanne niet veel goeds gedaan.

Uit een studie van Microsoft blijkt dat de concentratie van de gemiddelde mens erg is afgenomen. Sterker nog, deze wordt lager geschat dan die van een goudvis. Oeps! De zin die we als grapje gebruiken voor iemand die constant afgeleid is, is nu werkelijkheid geworden.

Dat zegt ook gelijk iets over de kans dat jij tot het einde van deze blog komt, maar daar gokken we vandaag maar even op.

Het is al jaren bekend dat onze aandachtsspanne achteruit gaat. De schuldige? Hiervoor mag je jouw Smartphone aanwijzen. Zodra er niets interessants om je heen is, pak je vrij snel de Smartphone waar we toegang hebben tot ontzettend veel afleiding. De overvloed aan informatie die je dan krijgt zorgt er weer voor dat de aandacht schaars wordt. Dat is natuurlijk vervelend want met onze marketing willen we juist de aandacht van mensen trekken. Hoe kunnen we jouw doelgroep dan toch bereiken in die paar seconden dat we hun aandacht hebben?

Een goed voorbeeld is de knop ‘advertentie overslaan’ op YouTube. Wanneer je een video wilt bekijken start er eerst een korte reclame. Je hebt na 5 seconden de optie om deze reclame over te slaan. YouTube weet natuurlijk ook wel dat onze aandacht daarna minder wordt en doorkijken geen zin heeft. Het is dus belangrijk om te zorgen dat alle belangrijke informatie van jouw advertentie in die eerste 5 seconden van de reclame getoond wordt of dat je je doelgroep nieuwsgierig maakt om toch door te blijven kijken.

Hoe korter de reclame hoe groter de kans dat we blijven kijken. 

We weten allemaal hoe snel we even door onze tijdlijn op Facebook scrollen of hoe we door alle Instagram foto’s heen gaan. En letten we dan eigenlijk wel echt op? Belangrijk is dus dat je content plaatst waar meteen iemands oog op valt en het scrollen een tijdelijke stop veroorzaakt. Geen grote stukken tekst, maar goede en grappige foto’s en afbeeldingen zijn tegenwoordig de truc.

Een kortere concentratiespanne was niet de enige zorgwekkende conclusie van Microsoft. Volgens onderzoekers lijkt het gedrag van sommige ondervraagden op een verslaving. Herkenbaar?

Hoe is het met jouw concentratie gesteld? En wat voor berichten heeft direct jouw aandacht? Door dit voor jezelf in beeld te brengen ben je al een stapje dichter bij wat voor je klanten waarschijnlijk ook werkt.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer