Wet digitale toegankelijkheid

28-1-2023

Omdat digitale toegankelijkheid een basisrecht is, is het een wettelijke plicht om alles wat je online publiceert voor iedereen toegankelijk te maken. Hoe zit dat nu met de wet digitale toegankelijkheid?


Digitale toegankelijkheid

In 2025 wordt de nationale wetgeving voor digitale toegankelijkheid ingevoerd, waardoor bedrijven en organisaties verplicht zijn om te voldoen aan de regels voor toegankelijkheid. Dit betekent dat alles wat ze online publiceren toegankelijk moet zijn voor iedereen, ongeacht beperkingen. De investering in digitale toegankelijkheid kan je veel opleveren, zoals een betere vindbaarheid, meer bereik en kostenbesparing. Bovendien onderscheidt een toegankelijke website je van je concurrenten.

Dat het voor jou mogelijk is om dit artikel nu te lezen, is voor velen niet vanzelfsprekend. In een tijd dat er zo veel nieuwe mogelijkheden zijn om digitaal informatie te vinden en zaken te regelen, moet digitale toegankelijkheid de hoogste prioriteit krijgen.

 

Het online bestellen van boodschappen of het opzoeken van actuele openingstijden van bedrijven: het klinkt vanzelfsprekend. Maar wat als dit niet beschikbaar is voor jou? Voor bijvoorbeeld blinden of slechtzienden, of mensen met een zintuiglijke of motorische handicap, is dit de dagelijkse werkelijkheid. Maar ook laaggeletterden, of mensen met dyslexie of kleurenblindheid, ondervinden dagelijks problemen online. Digitale toegankelijkheid moet ervoor zorgen dat iedereen gebruik kan maken van alle online informatie en dienstverlening.
 

Positieve trend

We zien dat veel bedrijven en organisaties bekend zijn met digitale toegankelijkheid en al een eindje op weg zijn. Dit is een positieve trend. Helaas is het voor veel bedrijven lastig om dit grote project prioriteit te geven. De goodwill is er, maar hoe zorgen we ervoor dat die berg aanpassingen minder hoog wordt?

Naar schatting heeft 25% van de bevolking in Nederland een functiebeperking. Dit betekent dus dat maar liefst één op de vier Nederlanders jouw website niet standaard kan bekijken. Toch wordt er vaak bij het ontwerp van websites nog uitgegaan van de doorsnee internetgebruiker. Dit zorgt niet alleen voor frustratie bij veel gebruikers, maar ook voor hogere bouncepercentages.

 

Voordelen van voldoen aan digitale toegankelijkheid

1. Je bereikt meer mensen

Dat het verhogen van de digitale toegankelijkheid ervoor zorgt dat meer mensen jouw website kunnen gebruiken, spreekt voor zich. Hierdoor kun je dus een bredere doelgroep aanspreken en daarnaast goodwill creëren. Je kunt het zien als onbenut potentieel. Waarom zou je 25% van je websitebezoeken of potentiële klanten laten liggen?

 

2. Je vindbaarheid wordt vergroot

Zoekmachines zoals Google beoordelen jouw website positiever als je de toegankelijkheid van jouw website verbetert. Dat komt doordat je site dan beter indexeerbaar wordt. Het biedt de bots de gewenste context en achtergrondinformatie die ze zoeken, wat kan leiden tot hogere rankings.

 

3. Klaar voor toekomstige wetgeving

Momenteel zijn de WCAG-richtlijnen alleen wettelijk verplicht voor (semi-)overheidsinstellingen. Maar we kunnen aannemen dat dit vroeg of laat de wetgeving wordt voor alle websites en apps. Zo wordt in 2025 de European Accessibility Act van kracht, waarbij webshops, financiële diensten en geldautomaten digitaal toegankelijk moeten zijn.

 

Voorbeelden van digitaal toegankelijk zijn

Er zijn tal van manieren en mogelijkheden om de digitale toegankelijkheid van jouw website te vergroten. Dit zijn een aantal voorbeelden:

 

1. Gebruik een groot contrast

Voor slechtzienden is het gebruik van contrast op jouw website van groot belang. De WCAG-richtlijnen verlangen daarom van website-eigenaren dat ze een contrast-ratio van minimaal 4,5 op 1 hanteren. Hierbij moet je zowel de tekst als de grafische elementen aanpassen.

 

2. Lettergrootte veranderen

Een andere WCAG-richtlijn is het bieden van een functie om de lettergrootte te veranderen. Je kunt een browser-onafhankelijke feature inbouwen in jouw website, zodat bezoekers de tekst tot maximaal 200 procent kunnen vergroten.

 

3. Visuele elementen omschrijven

Visuele elementen op jouw website dienen een duidelijk tekst-alternatief te hebben. Website onderdelen als afbeeldingen, video’s en koppen moeten duidelijk omschreven zijn. Hier profiteren zowel gebruikers als (Google) bots van.

 

4. Tekst laten voorlezen

Biedt gebruikers de mogelijkheid om tekst te laten voorlezen door een echte stem. Dit kan in allerlei talen met een plug-in op je website. Hierdoor heeft de bezoeker geen software nodig en kan hij of zij op alle apparaten de tekst beluisteren. Daarnaast zijn er verschillende tools waarmee tekst op een website voorgelezen kan worden, zoals Readspeaker of BrowseAloud.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer