Speel slim in op Black Friday

25-9-2019

Waar Black Friday jaren geleden in Amerika al een ontzettende hype was, is het afgelopen jaren ook zeker overgewaaid naar Nederland. Tijdens Black Friday kun je eigenlijk niet meer achterblijven met jouw winkel en webshop, want concurrentie zal zeker aanwezig en zichtbaar zijn met ijzersterke acties en kortingen.

In Nederland doet 35% van de consumenten een aankoop tijdens Black Friday. Zelfs 62% van de consumenten overweegt om een aankoop te doen tijdens Black Friday.

In onderstaande tabel zie je de interesse in de drie belangrijkste events van Q4. Het valt hier op dat de interesse in Black Friday ieder jaar toeneemt. In 2018 is de piek bijna even groot als de piek van Kerst. Dit geeft aan dat het in 2019 essentieel is om aanwezig te zijn tijdens Black Friday.
 


 

Het zoekvolume naar Black Friday-gerelateerde zoektermen neemt namelijk ieder jaar weer toe en het aantal zoekopdrachten tikt de 500 miljoen aan in de week van Black Friday (groei van 25% t.o.v. regulier). De stijging in het zoekvolume is al te zien in de weken voorafgaand aan Black Friday en heeft meerdere pieken.

Veel bedrijven zijn extra goed zichtbaar op Black Friday zelf, waardoor de concurrentie groot is. De kosten per klik zullen deze dag dan ook toenemen via bijvoorbeeld SEA. De zoektrends geven dus aan dat gebruikers voorafgaand ook al op zoek zijn naar producten en/of merken.

Het is dus ontzettend waardevol om hierop in te haken! De dagen voorafgaand aan Black Friday zal de concurrentie nog iets lager zijn, waar jij slim op in kan spelen door goed zichtbaar te zijn via de verschillende kanalen.

Veel webshops spelen slim in op het zoekvolume rondom Black Friday door ‘Black Days’ te organiseren, waarbij ze de hele week voor Black Friday en op Black Friday zelf zichtbaar zijn met een aantrekkelijke actie via de kanalen. Hiermee onderscheiden ze zich van de concurrentie en de mediakosten vallen daardoor ook nog eens lager uit.
 

Er zijn enorm veel events en feestdagen waarop je kunt inhaken in het laatste kwartaal. De meest populaire events en feestdagen in Nederland zijn:

  • Singles Day (11-11)
  • Black Friday-weekend (29-11 t/m 2-12)
  • Cyber Monday (2-12)
  • Sinterklaas (5-12)
  • Super Saturday (21-12)
  • Kerstavond (24-12)
  • 1e Kerstdag (25-12)
  • 2e Kerstdag (26-12)
  • Oudejaarsavond (31-12)

Het is goed om te bepalen welke events en feestdagen relevant zijn voor jouw webshop. Als jouw webshop consumer electronics of speelgoed verkoopt, zijn de feestdagen Sinterklaas en Kerst extra interessant. Als kledingwebshop zou je weer tof kunnen inspelen op Singles Day met een actie.

Black Friday is een event waar je als webshop altijd wel op in kan spelen. Elke webshop zou voor Black Friday namelijk een geweldige actie kunnen bedenken. Zelfs een kleine actie is al goed, via sommige webshops wordt er bijvoorbeeld extra korting gegeven op alle zwarte kledingstukken.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer