Meer bereik op je socials

23-3-2022

Meer bereik op je socials

Je bent best tevreden met het bereik van je social media account. Maar nog wat meer bereik is best welkom. Hoe doe je dit?

Hashtags zijn hier heel geschikt voor! Hashtags kun je onder andere gebruiken om meer online zichtbaarheid te krijgen. Als je hashtags gebruikt ben je beter zichtbaar voor je omgeving. Hoe beter je zichtbaar bent hoe meer mensen je bereikt.

Wat zijn hashtags precies?

Hashtags zijn eigenlijk een soort zoekwoorden van Instagram. Zo weet Instagram waar je bericht over gaat, en in welke categorieën je bericht thuishoort. als je de juiste hashtags gebruikt kan je bericht de doelgroep bereiken die jij graag wilt. Grotere hashtags worden vaak door veel bedrijven gebruikt. Dit zijn over het algemeen hashtags met meer dan 10.000 berichten.

Dit klinkt misschien best ingewikkeld. Maar dat is het niet! Hier een paar do’s en don'ts voor hashtags!

Do’s

Specifieke hashtags zijn de key. Gebruik je hele algemene hashtags dan heb je veel bereik, maar raak je al snel verstopt in de massa. Hierdoor heb je dan wel een hashtags die veel mensen bekijken. Maar waar ook veel andere bedrijven op posten. Zo val je dus helemaal niet zo goed op.

Hier een voorbeeldje: je schrijft een bericht over ijs en gebruikt #ijs. Hier zijn veel resultaten voor, maar eigenlijk iets te veel. Als je een specifiekere hashtags gebruikt zoals #slagroomijs, heb je al veel minder berichten maar meer bereik. Daarom zijn niche hashtags handig om te gebruiken. Dit zijn de specifiekere hashtags, waar de ideale klanten voor je bedrijf op zoeken. Volgens the marketing factory worden deze hashtags vaak minder dan 10.000 keer gebruikt.

Don'ts

Gebruik niet te veel hashtags. Instagram zal je zelf een beetje straffen als je te veel hashtags gebruikt, want ze laten je bericht namelijk helemaal niet meer zien. De ideale hoeveelheid hashtags verschilt heer erg per platform. Zo besloot Instagram dat er minder moet worden gespamd met hashtags. Volgens Instagram is het niet realistisch dat een post onder 30 verschillende categorieën valt. Zo schrijven bijvoorbeeld socialcompass.nl en imu.nl.

Op Instagram kun je het best tussen de 5 en 15 hashtags gebruiken, maar op Facebook blijken ze echter niet zo effectief. In 2013 besloot Facebook ook hashtags in te voeren, na groot succes op Instagram en Twitter. Maar de hashtags brak op facebook nooit echt door. Zo blijk uit een onderzoek dat hashtags op Facebook het helemaal niet zo goed doen. Berichten zonder hashtags doen het soms zelfs beter dan berichten met hashtag. We zijn inmiddels een aantal jaar later, maar nog steeds zijn hashtags op Facebook niet erg handig. Dit komt ook omdat je op Facebook geen hashtags kunt volgen, en dat is toch wel het nut van de hashtags .

Hashtags gebruiken in de tekst die je onder je Instagram bericht zet is niet zo verstandig. Dit is eigenlijk om een hele simpele reden: Het leest niet prettig daarom kun je beter hashtags aan het einde van een bericht zetten. Plaats je de hashtags in de reacties van het bericht? Doe dit dan snel en zorg dat je de eerste bent die de reactie plaatst. Omdat Instagram dan je bericht goed kan indexeren.

Hulp nodig?

Hashtags klinken dus wel heel ingewikkeld, maar het valt reuze mee! Nog hulp nodig? Neem gerust contact op met ons op.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer