Social media strategie

1-12-2022

Social media marketing is een manier om je product, dienst of idee via social media kanalen te promoten. Het heeft verschillende doelen, zoals verhoogde websitebezoekers, verkoop, communicatie, branding en community-opbouw.

Het kan op drie niveaus worden ingezet:

  1. luisteren naar social media discussies,
  2. deelnemen aan online gesprekken
  3. initiëren van eigen discussies via social media.

Alhoewel het soms effectief kan zijn om impulsief te posten op je social media kanalen, is het beter om gebruik te maken van een grondige strategie om je social media activiteiten te verbeteren. Naast het reageren op actuele ontwikkelingen, is het aanbevolen om een stevige social media strategie te ontwikkelen om richting en verbetering te garanderen.

Een social media strategie biedt voordelen zoals verbetering van inzicht in de meest effectieve kanalen en content voor je doelgroep en doelen. Het stelt je in staat om KPI's en doelstellingen te bepalen die regelmatig getoetst kunnen worden. Hierdoor kun je je voortgang bewaken en eventuele aanpassingen doen om meer resultaat te behalen.

Social media strategie

Een socialmedia-strategie verschilt per organisatie, afhankelijk van de social mediakanalen waarop zichtbaarheid wordt gewenst, de aanwezigheid van volgers, de doelgroep en de doelstellingen. Hierbij kun je de volgende aspecten meenemen:

  • Vergroten van bereik door uitbreiding van de community en het creëren van content die aansluit bij de community.
  • Verhogen van engagement door het verzamelen van likes, reacties, views en/of saves. Zorg voor interactie met volgers.
  • Genereren van meer kliks naar bijvoorbeeld de website, artikelen of leadgeneratieformulieren.
  • Zorg dat de socialmedia-strategie aansluit bij de algemene strategie, visie en ambities van de organisatie.


Hoe maak je een social media strategie?

Een goede socialmedia-strategie start met onderzoek naar je (potentiële) klanten en gebruikers op social media. Je moet weten hoe actief ze zijn op social media, op welke netwerken ze gebruik maken en wat ze via social media willen ontvangen. Je moet ook concurrentieonderzoek doen en kijken naar bedrijven uit andere branches om best practices te ontdekken. Als je bedrijf al social media gebruikt, kun je de huidige inzet analyseren en de impact meten door een nulmeting uit te voeren.

 


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer