Kies bewust jouw frame

10-2-2020

Een belangrijk doel bij het maken van content is om je publiek daadwerkelijk te bereiken, raken en overtuigen. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Dit doe je door gebruik te maken van de kennis en inzichten uit de neurowetenschap. Hiermee kan je de effectiviteit van je content vergroten. 

Nadat je hebt vastgesteld welk type en welke vorm het beste past binnen je strategie, kun je de content daadwerkelijk gaan maken maar daarbij gebruik van bijvoorbeeld framing.

 

Framing

Mensen moeten elke dag veel informatie verwerken en beslissingen nemen. Een belangrijk inzicht vanuit de neuromarketing is dat de meeste beslissingen van consumenten onbewust en op de automatische piloot worden genomen, zonder te beredeneren. Maar liefst 95% van al onze beslissingen gebeurt door het onbewuste brein. Slechts 5% van ons gedrag wordt bepaald door ons bewuste moderne brein.

Door informatie op een bepaalde manier te brengen, kun je mensen beïnvloeden. Een veelgebruikte term in dit kader is ‘framing’. Dit houdt in dat je een bepaald aspect in de content benadrukt of weglaat. Als mensen via het onbewuste brein beslissingen nemen, gaan zij op hun gevoel af. Bij framing van het onbewuste speel je in op dit gevoel en niet op rationele denkprocessen.

"Mensen ervaren vetgedrukte tekst ‘als meer waar’ dan schuingedrukte tekst."

Bij het maken van content kun je gebruikmaken van framing. Allereerst door de opmaak van een tekst. Uit onderzoek blijkt dat mensen vetgedrukte tekst ‘als meer waar’ ervaren dan schuingedrukte tekst. Daarnaast ervaart men tekst op rijm ‘als meer waar’ en onthoud je dit beter.

 ‘Als het weinig inspanning kost om iets te lezen, zal het wel waar zijn.’

Ook het vertellen van een verhaal is een effectieve manier om te framen. Het verhaal biedt immers een raamwerk waarin het merk of de organisatie goed tot zijn recht kan komen. Zorg er wel voor dat je mensen niet bewust misleidt als je gebruik maakt van framing, want dan is je content niet meer betrouwbaar, authentiek en geloofwaardig. Dit kan uiteindelijk je merk schaden.

 

Voorbeeld framing op basis van angst voor verlies:

  • “Mailingabonnees krijgen exclusieve korting. Meld je nu aan.”
  • “Voorkom dat je te laat bent. Voor deze laatste items geldt 70% korting, maar op=op!”
  • “Wacht niet langer met bestellen, want er zijn nog maar 2 producten op voorraad. Daarna wordt de levertijd 14 dagen.”


Door een boodschap te framen verhoog je de overtuigingskracht van de boodschap. Ook beïnvloed je hoe consumenten over het product denken. Hieronder vind je extra voorbeelden op basis van onderzoek naar framing:

  • Gebruik het ‘gezondheids-frame’
    In deze light frisdrank zit 20% minder suiker dan in andere frisdranken.
  • Gebruik het ‘geruststellende-frame’
    Condooms worden beter verkocht als wordt benadrukt dat ze 95% betrouwbaar zijn, dan wanneer wordt gezegd dat ze 5% onbetrouwbaar zijn.
  • Gebruik het ‘milieu-frame’
    Een bord met “Buurtgenoten laten geen afval staan naast de afvalcontainer” zorgt voor minder afval op straat.
  • Gebruik het ‘angst voor verlies -frame’
    “Voorkom rimpels, gebruik vanaf je 30e een anti-rimpelcrème.”

‘Denk even niet aan een roze olifant’. Het resultaat? Door net halsstarrig niet aan die kleurrijke roze olifant te denken, doen we het net toch. Of we gaan een ander diertje voor de geest halen. Of we proberen aan een vervelende klus thuis te denken. Allemaal ingrepen om ons toch maar niet te laten beïnvloeden. Het kwaad is geschied: de roze olifant was fanatiek aanwezig.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer