Ga tijdens de zomer met een voorsprong het najaar in
Als ondernemer is de zomer vaak akelig rustig. Want tijdens de vakantie zijn jouw klanten minder actief. Tenzij je doelgroep volledig gericht is op vakantiegangers.
Je kunt hier op verschillende manieren op reageren. Je kunt wachten en hopen dat klanten die terugkeren van vakantie ook weer terugkeren naar jouw webshop. Je kunt ook marketingacties opzetten om toch nog een paar klanten naar je webshop te trekken en die zomerdip wat te verzachten. Helaas moeten klanten die daarvoor kiezen, aan het einde van de zomer vaak toegeven dat hun werkzaamheden niet in verhouding stonden tot hun resultaten.
Je kunt de jaarlijkse zomerdip ook gebruiken door in alle rust aan je website te werken. Wij adviseren klanten om de zomer te gebruiken om zaken op orde te steleln. Veel werkzaamheden vallen stil, dus dit is het moment om stil te staan waar je precies naartoe gaat en hoe je daar gaat komen.
Zo ga je met een voorsprong het najaar in en kijk je rond de jaarwisseling zeker weten terug op een hoop zakelijk succes. En minstens net zo belangrijk: zakelijk plezier!
De volgende activiteiten kan jij tijdens de zomer oppakken:
- Controleer je doelen
Als je niet weet wat je wil bereiken, kun je ook niet meten of je succesvol bent. Zorg dat je doelen kloppen met waar je nu staat (ze moeten wel haalbaar zijn) en met waar je naartoe wil. Schrijf de stappen die je komende maanden moet gaan zetten om die doelen te halen uit. Maak het jezelf makkelijk. Dat betekent: klein en concreet. Als de drukte zo meteen dan weer toeneemt, kun jij gewoon je lijstje erbij pakken en zonder al te veel nadenken de acties die daarop staan uitvoeren in de uurtjes die je over hebt.
- Update je producten
Pak je verkoopcijfers erbij: welke producten deden het goed, welke producten deden het minder goed? Doe ook een stukje marktonderzoek: wat is er een trend in jouw markt, speel je hier al op in?
- Bekijk je marketingaanpak
Welke marketingactiviteiten brengen jou stap voor stap dichterbij je doelen? Schrijf díe activiteiten op, want die ga je de komende maanden uitvoeren. Alleen die. De rest is ruis.
- Bedenk alvast iets voor de feestdagen
Black Friday, Sinterklaas, kerst: deze dagen zorgen nou eenmaal voor een omzet zo hoog, daar kun je als webwinkelier de rest van het jaar alleen maar van dromen. Dikke kans dat je de handen die je in de zomer vrij hebt, tegen de feestdagen tekort komt. Zet alles wat je klaar kúnt zetten, nu dus alvast klaar.
Werk vooruit en zorg ervoor dat jij de kerst fluitend en zonder enige vorm van stress en last-minute de benen uit je lijf rennen doorkomt. Klinkt goed? Dat dachten wij ook.