Alle social media kanalen

10-3-2021

Op welke socialmediakanalen post je je berichten? Hiervoor moet je eerst weten waar je doelgroep actief is en welke soort content het meest geschikt is om je verhaal te vertellen.

Facebook

Het platform waarop je de meeste (potentiële) volgers bereikt is Facebook. Toch is niet iedereen hier actief. Je bereikt op Facebook vooral de doelgroep in de leeftijd van 25 tot 75 jaar. Facebook is geschikt als je vrij wilt zijn in welke soorten content je post: van tekstupdates, foto’s en video’s tot links naar je website. Gebruikers van Facebook zijn vooral op zoek naar inspirerende, grappige en praktische content. Deel daarom interessante weetjes, nieuwe updates en how-to’s over jouw product.

LinkedIn

LinkedIn laat momenteel een stijging zien van 6% ten opzichte van het aantal gebruikers in 2020. Het kanaal groeit het hardst van de grote platformen. Ook in het dagelijkse gebruik laat het een forse groei zien van 39% in 2020 (bron: Newcom). Veel volwassenen verlaten Facebook, en worden actiever op LinkedIn. Je bereikt hier vooral 20- tot 50-jarigen. Deze doelgroep heeft interesse in zakelijke informatie, dus kies alleen voor LinkedIn als je een zakelijk product of een zakelijke dienst aanbiedt. Gebruik LinkedIn om je volgers meer te vertellen over je product en bedrijf. Leg uit hoe je product werkt (bijvoorbeeld in een blog), laat zien hoe jouw werkdag eruitziet (video) en deel je successen.

Instagram

Instagram is met 5,9 miljoen gebruikers een van de 5 grote platformen, maar het groeit nauwelijks meer bij gebruikers onder de 40 jaar.

Vorig jaar was Instagram nog de grootste groeier in socialmedialand: van 4,9 miljoen Nederlandse gebruikers in 2019 naar 5,6 miljoen in 2020. Op Instagram bereik je 15- tot 40-jarigen die vooral zoeken naar mooie foto’s, interactieve ‘stories’ en reels.

Verkoop je een product? Gebruik dan Instagram Shopping. Zorg voor mooie fotografie en plaats een aantal keer per week een foto met een prikkelende tekst, waarbij je uitlegt wat je product doet en kan. Heb je geen product om te fotograferen? Zorg dan voor foto’s van bijvoorbeeld jou en je collega’s of een plaatje met een inspirerende quote. Gebruik stories om meer achtergrondinformatie te laten zien. Bijvoorbeeld over hoe jouw dag eruitziet. Let op: deze stories staan maar 24 uur openbaar.

Twitter

Kies voor Twitter als je doelgroep bestaat uit journalisten, politici en ‘techies’. Twitter is het kanaal om aan de hand van korte updates met je doelgroep te discussiëren over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep.

YouTube

Videokanaal YouTube wordt vaak vergeten of wordt niet gezien als social media. “Zonde”, vindt Den Burger, “want YouTube biedt kansen. Zo hebben bijna alle grote Facebook- of Instagrampagina’s ook een YouTube-kanaal. Video’s zijn bij uitstek geschikt om uitgebreider in te gaan op je dienst of product. Het voordeel van YouTube is dat je alle tijd hebt om te laten zien wat je wilt. Bij andere kanalen zit je vast aan een maximaal aantal foto’s, tekens of duur van een video. Daar tegenover staat dat het maken van een video veel tijd en geld kan kosten.”

Pinterest

Het socialmediakanaal Pinterest is gegroeid tot een middelgroot sociaal netwerk in Nederland. Een kwart van de 20- tot 50-jarigen maakt maandelijks gebruik van Pinterest om vooral recepten, interieurbeelden, klustips en reisinspiratie op te slaan. Probeer je product of dienst te verwerken in ‘pins’ om gevonden te worden. Pin bijvoorbeeld een plaatje van je product of dienst en koppel hier een blog aan, zodat degene die jouw pin ziet wordt doorgelinkt naar je website.

TikTok

TikTok groeit nog steeds hard en is onder jongeren nu groter dan Facebook. Het is met name populair in de leeftijd van 9 tot en met 15 jaar. TikTok draait om video’s waarin de combinatie van beeld, muziek en (tekst)effecten centraal staat. Het kanaal richt zich op jongeren tot 24 jaar, dus focus je alleen op dit kanaal als dit ook jouw doelgroep is.

Clubhouse

Clubhouse is het nieuwste socialmediakanaal. Het is gelanceerd in april 2020 en wordt begin 2021 ook populair in Nederland. Er zijn praatsessies waarnaar je kan luisteren. De host kan een luisteraar de ruimte geven om vragen te stellen of iets te zeggen.

Het is een sociaal netwerk met alleen geluid (audio) en je moet er voor worden uitgenodigd. “Je kunt hier als ondernemer van profiteren door rooms te hosten over jouw product of dienst”, vertelt Burger. “Zorg er altijd voor dat je waarde deelt en niet alleen een verkooppraatje houdt. Praat mee in rooms van anderen om bekendheid en volgers op te bouwen.” Onderzoekers zetten vraagtekens bij de privacybescherming en beveiliging van de app. De app wordt daarom binnenkort beter beveiligd.

WhatsApp

Van alle sociale netwerken is WhatsApp de grootste. Toch gebruiken weinig ondernemers WhatsApp ook zakelijk, ziet Den Burger. Je kunt er niet, zoals op Facebook of andere netwerken, nieuwe contacten mee opbouwen. WhatsApp is juist geschikt om bestaande relaties te onderhouden. Bijvoorbeeld door een verzendlijst te gebruiken waarvoor contacten zich aan- of afmelden. Dit kost weinig tijd en is effectief, zeker omdat je links, afbeeldingen, video’s en bestanden kunt toevoegen. Om hiermee te starten, download je de WhatsApp for Business-app. Zo verstuurt Den Burger elke woensdag een gratis socialmediatip onder de naam Whatsupp Social?!.

Adverteren

Kies bewust welke kanalen je inzet voor advertenties en laat hierin je doelgroep leidend zijn. Adverteren op LinkedIn is bijvoorbeeld duurder dan Facebook. Het lijkt daardoor misschien aantrekkelijker om op Facebook te adverteren. Maar als je doelgroep zich voornamelijk op LinkedIn bevindt, kun je beter kiezen voor de duurdere optie, en zo je doelgroep beter bereiken. Alle kanalen tonen statistieken van je advertenties. Zo kun je je kanaalkeuze aanpassen en optimaliseren.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer