Hoe meet je het succes van social media?

2-1-2023

Social media management betekent dat je content op social media creëert, deelt en analyseert. Je moet ook de strategie voor social media ontwikkelen en bijhouden, en de social media kanalen beheren voor een bedrijf of organisatie. Degene die verantwoordelijk is voor dit werk heet een social media manager. Dit persoon concentreert zich vaak ook op het communiceren met volgers en het beheren van de community.

Om een goede social media manager te zijn, moet je creatief zijn en goed kunnen analyseren. Een belangrijke uitdaging is om volgers geïnteresseerd te houden en unieke en interessante content te delen.

Hoe weet je of social media succesvol is?

Je plaatst posts, luistert en reageert, maar hoe weet je of het resultaat oplevert? Het bepalen van het succes van social media is namelijk belangrijk, zodat je weet wat je kunt verbeteren.

Eerst moet je heldere doelstellingen en belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) hebben, en daarna moet je de juiste gegevens verzamelen. Er zijn 5 ratio's waarmee je het succes van social media kunt meten: bereik, engagement, verkeer, leads en conversies.
 

  • Bereik op social media

    Hoeveel mensen zien je bericht op social media? Bereik betekent het aantal keer dat je bericht getoond wordt. Het aantal volgers op je pagina betekent niet automatisch dat al je berichten ook daadwerkelijk gezien worden. Door de manier waarop social media platforms werken, zullen niet alle volgers jouw bericht zien. Sommige mensen zijn ook niet altijd actief op social media.

    Aan de andere kant kan het zijn dat je bericht door veel likes en reacties opvalt bij mensen die je nog niet volgen. Hierdoor kan het bereik van je bericht groter zijn dan het aantal volgers dat je hebt. In sommige gevallen kan je bericht zelfs populair worden en veel bekeken worden.

  • Conversieratio
    Conversieratio is het aantal reacties op je bericht op social media. Dit is niet hetzelfde als conversies die je via je website krijgt. Je kunt per social media platform zien hoeveel reacties een post oplevert, maar het gebruik van een tool voor social media monitoring kan helpen bij het meten van de conversieratio.

  • Versterkingsratio
    De versterkingsratio is hoe vaak jouw bericht gedeeld wordt op social media. Je kunt zien hoe vaak jouw tweet, Facebook-post of Instagram-post door mensen wordt gedeeld. Hoe vaker het gedeeld wordt, hoe meer mensen het zien en hoe groter jouw bereik wordt. Dit kan ook resulteren in nieuwe volgers.

  • Applausratio
    De hoeveelheid likes of favorieten op een bericht noem je de applausratio. Je kunt dit voor elk bericht bijhouden, maar het is makkelijker om dit te zien met behulp van een monitoring tool.

 

Economische waarde

Het is leuk om creatief bezig te zijn op social media en om te communiceren met volgers en klanten. Maar wat geeft het echt op? Hoe kun je management overtuigen om in social media te investeren?

Volgens Kaushik is de waarde van social media het resultaat van opbrengsten op korte en lange termijn plus eventuele kostenbesparingen, minus de kosten van social media marketing. Hoe je deze waarde kunt meten, hangt af van je bedrijf of organisatie. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar hoeveel klanten je werft en hoe tevreden ze zijn, of hoeveel verkoop je dankzij social media posts genereert. Je kunt de resultaten bekijken via statistieken van social mediakanalen of door gebruik te maken van een analytics-tool zoals Google Analytics. Hiermee kun je het effect van social media ook vergelijken met andere kanalen, zoals e-mailmarketing en zoekresultaten.
 

Wanneer heb je dan succes met social media?

Dat is een vraag die we niet direct voor je kunnen beantwoorden. Het is per persoon, bedrijf en organisatie verschillend! En zelfs per kanaal kun je heel verschillende doelstellingen hebben. Misschien wil je bij Instagram focussen op engagement, en bij LinkedIn op kliks? Kijk dus goed naar je strategie, je KPI’s en de metrics die je uit social media haalt. Wat ontdek je daaruit? Blijf experimenteren en verbeteren. Veel succes!


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer