Wat is de kracht van het Google Search Netwerk?

26-3-2020

Elke netwerk binnen Google biedt zijn eigen unieke waarde. Zo is het mogelijk om een boodschap over te brengen via het display netwerk en je kan gebruikers ook benaderen via het shopping netwerk en zoeknetwerk. Het zoeknetwerk is gericht op kopers met een hoge koopintentie. Met dit netwerk benader je mensen met een actieve behoefte die op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. Door de actieve behoefte is deze groep mensen het makkelijkste om te zetten naar daadwerkelijke kopers. Zorg dus dat je zichtbaar bent op Google Search op het moment dat potentiële klanten op zoek zijn naar wat aanbiedt.

 

Bereik
Tekstadvertenties in het zoeknetwerk worden getoond op websites van Google en sites die met Google samenwerken. Alleen al binnen dit netwerk worden er wereldwijd per dag 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Mensen zoeken op Google bijvoorbeeld informatie, gaan online winkelen, vergelijken prijzen of zoeken een routebeschrijving. 

 

Uit meerdere studies blijkt dat 50% van de gebruikers van het zoeknetwerk klikt op een advertentie. Hoe kan dit percentage zo hoog zijn? Dit komt omdat de advertenties bovenaan de zoekresultaten van de pagina worden weergeven. Hoe zichtbaarder de advertentie is, hoe sneller gebruikers denken dat die advertentie het beste past bij hun zoekopdracht. 

 

Zoekwoorden
Een gedegen zoekwoordonderzoek is het startpunt van de advertenties. Advertenties worden getoond op basis van de zoekwoorden waarmee jij adverteert. De zoekwoorden die jij opgeeft zijn dus cruciaal, omdat deze voor een groot deel bepalen of jouw advertentie zichtbaar wordt. Doe altijd een zoekwoordonderzoek zodat je weet welke zoekwoorden bijdragen aan de advertenties. Als je bijvoorbeeld adverteert op zoekwoorden die niet relevant zijn, besteed je het advertentiebudget niet efficiënt. Blijkt uit zoekwoordonderzoek dat er voldoende zoekopdrachten zijn naar producten en diensten die jij verkoopt, dan is het zoeknetwerk interessant voor jouw bedrijf! 


Zoekopdrachten 
Tekstadvertenties kunnen worden getoond bij zowel specifieke als bij brede zoekopdrachten. Je kan mensen aanspreken die al heel specifiek weten wat ze willen aanschaffen. Ook kan je potentiële klanten bereiken en kennis laten maken met jouw merk en producten op het moment dat ze proberen een keuze te maken waar ze dat willen kopen. Laten we eens de soorten zoekopdrachten uitwerken aan de hand van een voorbeeld. 

 

Brede zoekopdracht 
Noah wil een hoekbank kopen, maar ze weet nog niet zeker weten wat voor soort hoekbank en waar ze het wilt kopen. Noah gaat zoeken naar "Hoekbanken". Vervolgens kijkt ze welke tekstadvertentie haar het meeste aanspreekt en gaat vervolgens naar de website toe. 

 

Specifieke zoekopdracht
Noah wil een 2 meter lange, gele hoekbank kopen voor in haar woonkamer. Ze zoekt naar "Gele hoekbanken 2 meter" en krijgt tekstadvertenties te zien van aanbieders die gele hoekbanken van 2 meter aanbieden. Ze klikt op de advertentie die haar het meeste aanspreekt om vervolgens naar de website te gaan om het aanbod te bekijken. 


Kosten
In het zoeknetwerk wordt een advertentie getoond op basis van een veiling model. De gekozen biedstrategie bepaalt hoeveel je betaalt per interactie (bijvoorbeeld klikken of vertoningen) met jouw advertenties. Er worden alleen kosten in rekening gebracht wanneer gebruikers interactie met de advertentie hebben, zoals klikken om naar jouw website te gaan of het bedrijf te bellen. Je bepaalt je eigen budget en je kan het budget altijd weer aanpassen! 

"Als je het goed doet met online adverteren, dan praat je niet meer over de kosten maar over een investering."

 

Jij bepaalt, wij adviseren en ondersteunen
Ben jij benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen of wil je de mogelijkheden van dit netwerk volledig benutten? Kom langs voor een kop koffie en dan hebben we het over de mogelijkheden. Wie weet komt er ook zo’n advertentie binnenkort tevoorschijn van jouw bedrijf!  


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer