Adverteren op social media

20-1-2023

Social media is de plek om eenvoudig contact te maken met anderen. Je kunt twee verschillende soorten bereik hebben: organisch bereik (het aantal mensen dat jouw post ziet zonder dat je betaalt) en betaald bereik (door een advertentie betaald om jouw post meer te laten zien). In recente jaren hebben social media minder organisch bereik, wat betekent dat je minder mensen bereikt.

Om meer mensen te bereiken, kun je sociale advertenties gebruiken. Je kunt betalen om je post meer te laten zien of door gericht te adverteren voor een specifieke doelgroep. Het kost geld om te adverteren op social media en dit is afhankelijk van je doelen en budget.

Elk sociale netwerk heeft hun eigen tool om advertenties te plaatsen, zoals Facebook Ads Manager of LinkedIn Ads.


Kies je advertentie

Op elk social mediakanaal zijn verschillende manieren om advertenties te maken. Het hangt af van wat je wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website wilt, is een link-advertentie de beste optie. Maar je kunt ook kiezen voor video-advertenties, carrousel-advertenties of Stories-advertenties. Social media brengen regelmatig nieuwe functies uit, dus er zijn steeds meer manieren om te adverteren.


Op welk tijdstip moet ik een bericht plaatsen

Als je een bericht post op een socialmedia-kanaal, dan wil je daar natuurlijk het maximale uit halen. Maar wat zijn de beste tijden om op social media te posten? Dat kan verschillen per kanaal (en soms zelfs per doelgroep). En hoe vaak kun je per dag of per week op social media posten?

Volgens recent onderzoek van Sprout Social zijn er een aantal algemene conclusies te trekken:

  • De beste tijden om te posten op social media: dinsdag tot en met donderdag, om 9 of 10 uur ‘s ochtends.
  • De beste dagen om te posten op social media: dinsdag tot en met donderdag.
  • De slechtste dag om te posten op social media: zondag.

 

Het perfecte tijdstip bestaat niet

Er is geen vast tijdstip dat het beste werkt om te posten. Het hangt af van wanneer je doelgroep online is en wanneer jij wilt opvallen tussen andere berichten. Probeer verschillende momenten uit en analyseer de resultaten om te weten wanneer je het beste kunt posten.


Deel dit bericht

Om deze functie te kunnen gebruiken moet u de cookieinstellingen wijzigen

Meer